llewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

NPR: Entertaining Our Way to Socialism

Actually, the idea for the legislation came
from a 1967 report from the Carnegie
Commission on Educational Television
entitled “Public Television: A Program for
Action.” The commission included such high-
powered members as James B. Conant,

former president of Harvard; author Ralph
Ellison; Leonard Woodstock, vice president

of the United Automobile Workers of

America; James R. Killian, Jr., chairman of
MIT; Terry Sanford, former Governor of
North Carolina; Lee A. DuBridge, president

of the California Institute of Technology; and |
others of similar notability. Indeed, '
congressional action was swift, and before
one knew it, the Carnegie report had

become federal law.

It’s important to understand the political context in which all of this took place. Barry Goldwater, a
conservative Senator from Arizona, had sparked the emergence of a national libertarian-conservative
movement. His rival for the presidential nomination in the Republican Party was liberal, functionally
illiterate Nelson Rockefeller. At the nominating convention in San Francisco, Rockefeller was booed,
and Goldwater triumphed. While it had been previously expected that the Republican candidate would
run against John F. Kennedy, the assassination of the President in Dallas on November 22, 1963,
changed everything.

Kennedy had lost a lot of his popularity because of the Bay of Pigs fiasco, and it was predicted by many
that he would lose the election for a second term. That’s when Barry Goldwater was able to mobilize
conservatives in what was hoped would be a great return to conservative Republican principles. But
when Vice President Lyndon Johnson assumed the presidency after the assassination, the odds for a
Republican victory decreased.

Though Goldwater had rejected the legacy of the New Deal, he lost the 1964 election by one of the
largest landslides in history, bringing down many Republican candidates as well — thanks mainly to
Nelson Rockefeller and other members of the American establishment. Rockefeller power had brought
the entire media down on Goldwater. And the Johnson campaign painted him as a reactionary, ready to
unleash the atom bomb on North Vietnam.

The defeat of the conservatives gave Johnson and the Democrats in Congress all the votes needed to
pass their Great Society programs, which included the Civil Rights Act, Food Stamp Act, Economic
Opportunity Act, Voting Rights Act, Immigration Act (which liberalized immigration policy and
quadrupled the number of first-generation immigrants living in the United States from 9.6 million in
1970 to about 38 million in 2007), Elementary and Secondary Education Act (which opened wide the
federal treasury for the benefit of public educators), War on Poverty, Medicare and Medicaid, Gun
Control Act of 1968, National Endowment for the Humanities, National Endowment for the Arts, and

Page 1 of 7


https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

fewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

National Public Radio.

Nothing in the U.S. Constitution gives the federal government the power to expand its jurisdiction over
the cultural and educational activities of the American people. Yet, when the Republicans under Nixon
regained control of the White House, nothing was done to repeal or undo any of the Great Society acts
that had created this massive federal intrusion in culture and education.

A New Institution

It was the Public Broadcasting Act of 1967 that set up the Corporation for Public Broadcasting (CPB),
the Public Broadcasting Service (PBS), and in 1970 National Public Radio. When President Johnson
signed the act into law on November 7, 1967, he said:

It announces to the world that our Nation wants more than just material wealth; our Nation wants
more than a “chicken in every pot.” We in America have an appetite for excellence, too. While we
work every day to produce new goods and to create new wealth, we want most of all to enrich man’s
spirit. That is the purpose of this act....

It will get part of its support from our Government. But it will be carefully guarded from Government
or from party control. It will be free, and it will be independent — and it will belong to all of our
people.

Actually, the true purpose of the act was to use federal funds to jump-start a liberal non-commercial
radio system to promote the statist agenda of the Left under the guise of enriching “man’s spirit.”

Johnson added: “It will give a wider and, I think, stronger voice to educational radio and television by
providing new funds for broadcast facilities. It will launch a major study of television’s use in the
Nation’s classrooms and their potential use throughout the world.”

Johnson opened the first official meeting of the Corporation for Public Broadcasting Board on April 26,
1968, in the White House Cabinet Room. According to the act, the President appoints the nine members
of the CPB’s board of directors. The act states that board members shall be selected “from among
citizens of the United States who are eminent in such fields as education, cultural and civic affairs, or
the arts, including radio and television; and shall be selected so as to provide as nearly as practicable a
broad representation of various regions of the Nation, various professions and occupations, and various
kinds of talent and experience appropriate to the functions and responsibilities of the Corporation.”

Thus, by an act of a very liberal Congress, a public-private broadcasting system was created in the
interest, supposedly, of enriching education. Its aim was to supplement and bolster the education
system’s progressive agenda with radio facilities to give the progressives even broader reach.

NPR'’s first board of directors was chaired by Bernard Mayes, an Anglican-Catholic worker-priest and
BBC journalist who had been invited to the United States in 1958 to become director of a student house
attached to Judson Memorial Church in New York’s Greenwich Village. He continued to do interviews
for the BBC from the United States. In 1960, he moved to San Francisco, where he became the BBC'’s
West Coast correspondent and also worked at a mission. Mayes then founded San Francisco Suicide
Prevention, which was later used as a model throughout the United States. An avowed homosexual,
Mayes also organized a sexuality study center, called the Parsonage, for the Episcopal Diocese of
California.

Out of the Closet

In the fall of 1968, Mayes was invited by the Ford Foundation to attend a private meeting in Suffern,

Page 2 of 7


https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

fewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

New York, to discuss American radio and television. Actually, it was Frank Gillard, director of BBC’s
radio networks, who had gotten Mayes invited to the meeting. Mayes was told about the Public
Broadcasting Act and how it would change broadcasting in the United States. There was talk of using
the BBC as a source of quality programs for the new public network. At the meeting was Jim Day,
president of KQED, who later offered Mayes the radio station. And so, in 1968, Mayes became the
founder of KQED-FM and executive vice president of KQED TV in San Francisco. From that vantage
point, he helped organize the public broadcasting system and in 1970 became the first working
chairman of the newly formed NPR.

The question is, who selected Bernard Mayes, a “gay” British worker-priest and BBC journalist, to
become the first chairman? He was chosen by the board of directors, which held its first meeting on
June 22-23, 1970, in Sausalito, California. Among the board members were Frank Gillard of BBC, Albert
Hulsen of the National Association of Educational Broadcasters, Richard Estell of the University of
Michigan’s educational radio, Karl Schmidt of the University of Wisconsin’s educational radio, and
several others. But probably the most talented among them was Wisconsin-born William Siemering, who
wrote NPR’s Statement of Purpose, created the famous radio program All Things Considered, won a
MacArthur Foundation genius grant, and became senior radio advisor to George Soros’s Open Society
Institute. At the close of the meeting, it was Karl Schmidt who had the board pass a resolution stating
that NPR recognize itself as “an instrument for social change.”

In 1984, Mayes was invited to join the English faculty at the University of Virginia, and in 1991 was
appointed assistant dean in the College of Arts and Sciences where he founded the Program for Media
Studies. In 1991, he co-founded the Lesbian, Gay, Bisexual, Transsexual Faculty, Staff and Graduate
Student Association at the university, known as UVa Pride. His autobiography, Escaping God’s Closet,
published after his retirement in 1999, earned him the national Lambda award for religion and
spirituality. According to Lambda’s website, its purpose is “to empower, reduce homophobia, and
expand understanding of sexual orientation and related issues by working with GLBT and allied
organizations and individuals.”

Considering who was NPR’s first chairman of the board, it is not surprising that NPR has been
sympathetic to the “gay” rights movement since its inception. Nor is it surprising that it has
consistently served as a mouthpiece for statist solutions and progressive-liberal causes, considering its
connections to government. Of course, NPR and its defenders claim they have no agenda but excellence
in broadcasting, but it is obvious to any conservative that they tend to represent the views of the liberal
elite.

Since its founding, the influence of NPR has grown greatly. As a privately and publicly funded tax-
exempt membership organization, it serves as a national syndicator to 797 public radio stations across
America. It produces and distributes news and cultural programming for the entire system. Most public
radio stations broadcast a mixture of NPR programs, plus content from other providers: American
Public Media, Public Radio International (in cooperation with BBC), and Public Radio Exchange, as well
as programs produced locally. NPR also manages the Public Radio Satellite System.

Token Conservatives

NPR’s most listened to programs are its drive-time news program, Morning Edition, and in the
afternoon, All Things Considered. Anyone who has listened to these programs over the years clearly
recognizes their liberal slant. Indeed, most of NPR’s staff are life-long liberals with a leftist worldview.
Yet, their television stations do carry such shows as The McLaughlin Group, a weekly review with both

Page 3 of 7


https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

fewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

liberal and conservative panelists. And for years, the late Louis Rukeyser conducted Wall Street Week, a
pro-capitalist show for investors, on public TV stations.

And, of course, William F. Buckley’s famous Firing Linewas normally seen on public television stations.
Yet the “conservative” alternative Buckley brought to NPR programming was not conservatism as it had
traditionally been understood, but a neo-conservatism that (for instance) supported foreign
interventionism as opposed to a mind-our-own-business foreign policy.

In 1979, the Carnegie group issued a second critical report on public radio and TV. It said, “We find
public broadcasting’s financial, organizational and creative structure fundamentally flawed. There is
little likelihood that public television and radio might consistently achieve programming excellence
under the present circumstances.” Indeed, President Johnson, in his memoirs, offered a similar critique.
He wrote: “Considering that the thrust of the Great Society in general was toward the poor and
minorities, it is worth saying that the emphasis in public broadcasting turned out to be toward an elite
audience.”

Rising Revenues

As for funding, during the 1970s and early 1980s, most of NPR’s finances came from the federal
government. Steps were taken during the 1980s to completely wean NPR from government support.
Indeed, a funding crisis in 1983 forced the network to turn to private listeners, foundations, and
corporations for financial support.

In 2009, NPR revenues totaled $164 million, with most of the money coming from programming fees,
grants, contributions, and sponsorships. According to its 2009 financial statement, about 40 percent of
NPR revenues came from the fees it charged member stations to receive programming. Member
stations get 6 percent of their funds from local governments and 10 percent of their revenues from the
federal government through CPB grants. They also raise funds through their periodic pledge drives,
corporate underwriting, and grants from state governments and universities.

In 2009, NPR’s endowment was $258 million. About $34 million of it is owed to the fact that on
November 6, 2003, NPR was given over $225 million from the estate of the late Joan B. Kroc, third wife
of Ray Kroc, founder of the McDonald’s hamburger empire. This was the largest monetary gift ever
given to a cultural institution. Kroc also actively favored nuclear disarmament, which led Cal Thomas,
the conservative columnist, to call her a “McNut.”

In 2003, the annual budget of NPR was $101 million. In 2004, that budget increased by over 50 percent
to $153 million due to the Kroc gift. NPR’s 2005 budget was about $120 million.

In October 2010, NPR accepted a $1.8 million grant from George Soros through his Open Society
Foundations. The purpose of the grant is to add at least 100 journalists at NPR member radio stations in
all 50 states over the next three years in a project called Impact of Government. Their goal is to counter
the strong influence that Fox News and conservative commentators like Bill O’Reilly and Glenn Beck
are having on the American public.

The Juan Williams Affair

Which brings us to the firing of Juan Williams, who had worked for NPR as a journalist for 10 years. He
was summarily fired for having made a rather innocuous comment about his uneasy feelings when
seeing fellow passengers at the airport in Muslim garb, affirming their Muslim faith. He revealed his
feelings in the context of a discussion on the conflict over the building of a mosque near Ground Zero.

Page 4 of 7


https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

fewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

The comment was hardly worth getting excited about. But NPR’s senior vice president for news, Ellen
Weiss, was so offended that she summarily fired Williams. Later NPR’s president Vivian Schiller implied
that Williams might have a mental problem that only he and his psychiatrist could deal with. Of course,
to a progressive, all conservatives need psychiatric treatment. Under communism in Russia, dissidents
were put in psychiatric hospitals and drugged because it was believed that anti-communism was a
serious mental illness.

Interestingly enough, Schiller knows a lot about communist Russia. At Cornell University she got a
Bachelor’s degree in Russian and Soviet studies, and at Middlebury College, she earned a Master’s
degree in Russian. Prior to becoming president of NPR, Schiller was general manager of the New York
Times website, and prior to that she was a senior vice president at CNN, competitor to the conservative
Fox News.

Williams was also guilty of appearing as a regular panelist on Fox’s Sunday News program. His role was
to provide a “liberal” counterpoint to the viewpoints expressed by Brit Hume and other panelists. Does
Schiller still harbor a deep resentment against Fox, her former competitor? And do NPR liberals resent
the fact that Williams wrote in favor of Clarence Thomas being nominated to the Supreme Court?

Another NPR journalist who has appeared regularly on this Fox panel is Mara Liasson, one of the purest
journalists in the media. I have never heard her utter a single biased opinion about anything. She is
extremely effective as a reporter. So far, she has not been fired, but it is assumed that her participation
in a Fox News program does not sit well with Schiller, who no doubt believes that NPR’s mission is to
provide progressives with an undiluted opportunity to get their message out to the American public.

Nina and Anita

One of the sacred cows of NPR is Nina Totenberg, who comments on legal matters, and in particular on
Supreme Court nominations and confirmation hearings. She achieved considerable notoriety when she
broke the story of Anita Hill’s charges of sexual harassment against Supreme Court nominee Clarence
Thomas in one of the most controversial and dramatic hearings ever to be seen on television.

Lisa A. Phillips writes in her book Public Radio: “Totenberg discovered, through sources she told me she
would never reveal, that the envelopes [which she saw being delivered to committee members]
contained an affidavit by Anita Hill, a University of Oklahoma law professor, that alleged that Thomas
had sexually harassed her while she was working for him at the U.S. Department of Education and the
Equal Employment Opportunity Commission in the early 1980s.”

Totenberg was never criticized by NPR for being an accomplice in the attempted destruction of
Clarence Thomas’s reputation and potential career as a Supreme Court justice. Apparently, because of
NPR’s liberal bias, there was never any thought of firing Nina Totenberg for her active role in a highly
politicized event.

Defunding the NPR

Williams’ firing has confirmed just how strong NPR’s liberal bias actually is, and it has spurred calls for
government defunding of NPR. But defunding does not necessarily mean the end of NPR. Because
public television has become so dependent on popular support, NPR has created programs that the
average American enjoys, such as Rick Steve’s travel shows, Wayne Dyer’s motivational shows,
Antiques Roadshow, and some of the musical programs that appeal to a variety of ethnic groups. Thus,
there is little likelihood that there will ever be a popular demand to close down public TV.

Page 5 of 7


https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

llewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

But why should American taxpayers be forced to support a progressive communications conglomerate,
regardless of whether or not it offers some programming the public likes? With supporters like the late
Joan Kroc and the leftist billionaire George Soros, why should NPR receive anytaxpayer money? The
NPR communications empire should be able to stand on its own two feet by now. But even if it cannot,
taxpayers should not be forced to prop it up, just as taxpayers should not be forced to prop up any other
business that is rejected by the marketplace.

Page 6 of 7


https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

llewAmerican

Written by Sam Blumenfeld on January 24, 2011

Subscribe to the New American

Get exclusive digital access to the most informative,
non-partisan truthful news source for patriotic Americans!

Discover a refreshing blend of time-honored values, principles and insightful
perspectives within the pages of "The New American" magazine. Delve into a
world where tradition is the foundation, and exploration knows no bounds.

From politics and finance to foreign affairs, environment, culture,
and technology, we bring you an unparalleled array of topics that matter most.

What's Included?

24 Issues Per Year

Optional Print Edition

Digital Edition Access

= : Exclusive Subscriber Content
THE VAX = | L Audio provided for all articles
Unlimited access to past issues

Coming Soon! Ad FREE
60-Day money back guarantee!

Subscribe Cancel anytime.

Page 7 of 7


https://thenewamerican.com/subscribe?utm_source=_pdf
https://thenewamerican.com/subscribe?utm_source=_pdf
https://thenewamerican.com/author/sam/?utm_source=_pdf

